سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستدار علمدار

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ دوستدار علمدار خوش آمد میگویم ... شهید علمدار : بر همه واجب است مطیع محض فرمایشات مقام معظم رهبری که همان ولی فقیه می باشد، باشند چون دشمنان اسلام کمر همت بسته اند ولایت را از ما بگیرند و شما همت کنید متحد و یکدل باشید تا کمر دشمنان بشکند و ولایت باقی بماند..

برای داشتن یک برنامه عبادی روزانه، بهترین کار پیروی از سیرة امامان معصوم و تقلید از برنامة زندگی بزرگان دین چون امام خمینی می باشد.
به طور خلاصه می توان گفت که در یک برنامه روزانه باید نکات زیر را رعایت نمود
1) انجام واجبات دینی و ترک محرّمات
2) عمل به مستحبّات (تا حدّ امکان و با شادابی)
3)در صورت امکان همیشه با وضو بودن
4) استغفار دائمی داشتن یا لااقل روزی صد یا هفتاد بار استغفار کردن برای کوتاهی های خود در بندگی خدا، یا ابراز بیزاری از گناه دیگران (بهترین عبادات برای استغفار از نظر اهل عرفان گفتن ذکر شریف یونسیّه صد مرتبه، پس از نماز صبح در حالت سجده می باشد : "لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین : نیست خدایی جز تو، پاکی تو، همانا من از ظلم کنندگان و کوتاهی کنندگان هستم."
5) خواندن مداوم قرآن در هر روز، حداقل به اندازه یک یا پنج صفحه، و تا حدّ امکان به اندازة یک جزء و دقت در معانی آن که بسیار راهگشا می باشد.
6) خواندن دعاهای هر روز و زیارات مربوط به امامان معصوم در هر روز مخصوصاً دعای صباح، عهد، کمیل و ندبه( البته در صورت داشتن حوصله و حال لازم )
7) بجا آوردن نماز در اول وقت و تا حد امکان بجا آوردن نمازهای نافله و نمار جماعت
8) خواندن نماز شب یا قضا کردن آن در روز.
9) انجام صله رحم و مقید بودن به آن
10)کسب علم و مطالعه روزانه در خد امکان
11) همنشینی با خانواده و دلجویی از ایشان (پدر، مادر، همسر، فرزندان و ...)
12)خواستن توفیق از خداوند در تمامی مراحل زندگی و همیشه به یاد خدا بودن و همنشینی با اهل علم و تقوی
13) تفکر در احوالات امام زمان و اینکه آن عزیز همیشه ناظر بر اعمال ماست و توسل نمودن به حضرتش که بسیار مورد سفارش بزرگان دین بوده است



[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 10:59 صبح ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

 
خبرگزاری فارس: بانوی اوکراینی در مازندران شیعه شد

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از کمیته خبری دفتر نماینده مقام معظم رهبری در مازندران:

یک بانوی اوکراینی با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران شیعه شد.

این دختر به نام «ورُنیکا» اهل کشور اوکراین که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی معماری بود با حضور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در مازندران، در محضر آیت‌الله طبرسی شیعه شد.

وی که به همراه نامزد و خانواده همسرش به دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران آمده بود، بیان داشت: پس از مطالعه از مذهب شیعه به ویژه از سوی همسرم که شیعه بود احساس کردم راه او اشتباه نیست.

وی ادامه داد: به همین منظور اعلام می‌کنم بعد از پیغمبر(ص)، امام علی(ع) را به عنوان وصی قبول داشته و خدا، پیامبر(ص) و قیامت را قبول دارم و عدالت خدا و امامت امیرالمؤمنین(ع) را می‌پذیرم و در میان عقاید اسلامی شیعه را برای خود انتخاب کردم.

این بانوی تازه شیعه شده گفت: شهادت و گواهی می‌دهم که پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرستاده خدا است و آخرین پیامبر خدا بوده و بعد از او پیامبری نخواهد آمد.

وی در پایان اعلام کرد: من 12 امام که نخستین آن علی(ع) و آخرینش حضرت مهدی(عج) همه جانشینان پیامبرند و اطاعت از آنها و گوش دادن به حرف‌های‌شان به امر خدا برای ما شیعیان واجب است را قبول دارم.

به گزارش فارس، این بانوی اوکراینی پس از شیعه شدن نام مبارک «مریم» را انتخاب کرد.



[ چهارشنبه 92/11/30 ] [ 1:34 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

 

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص در بین جوانان شده است، می‌توان شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم را به عنوان تهدیدی در ارتباط‌های مجازی دانست.

خبرگزاری فارس: نکاتی درباره ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

 

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از تبیان، از نظر اسلام در حفظ حریم در ارتباط با نامحرم فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی وجود ندارد و ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است و چون کسی به آنجا راه ندارد، بنابراین محل اشکال است، البته با توجه به احکام و متون اسلامی اگر ترس و خوف افتادن به حرام و یا قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست، در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهم‌ترین قاضی خویش است و از وضع خویش آگاه است.

باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین هم صحبتی‌ها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک اُلفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد می‌شود و این نقطه آغاز انحراف و فساد است، بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند و چنانچه قصد بالا بردن آگاهی‌های خود را دارد ترجیحاً به همجنسان خود مراجعه کند.

*شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم

با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است، یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می‌کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.

البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست، چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد، به نظر می‌رسد پرداخت هر چه بیشتر و جامع‌تر به این موضوع از ضرورت‌های جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاه‌ها و محیط‌های مذهبی است، چرا که با عباراتی نظیر اینکه فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد، و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لازم نمی‌دانند، بسیاری از انحرافات شکل گرفته است.

*احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

1. حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چیست؟

پاسخ همه مراجع: با عدم امن از افتادن به گناه و کشیده شدن به آن و یا خوف وقوع در حرام جایز نیست.

2. حکم چت کردن با شخصى که از جنسیت او بى‌اطلاع هستیم را بفرمائید؛ در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟

پاسخ همه مراجع: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست.

3. چت کردن براى افراد متأهل چه حکمى دارد؟

پاسخ همه مراجع: صرف حرف‌هاى معمول، چنانچه همراه با لذت بردن نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد، مانعى ندارد.

*راهکارها

در فرهنگ دینی، اسلام به ما توصیه می‌کند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از این گونه امور آزاد گرداند، هنگامی هم که فرد به سن رشد و بلوغ می‌رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته و محبت‌های صادقانه خویش را در کانون گرم خانواده بارور سازد و بقیه ذهن خویش را از شهوات منصرف و به کارهای عقلایی و شرعی مشغول شود.

علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.

وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ. (بقره، 168)

پیام قرن، آزادى از هر قید و بند و عبودیتى، جز عبودیت خداوند متعال است و این، معنایى وسیع دارد که هر کس به سنت و سیره عملى اسلام دقت کند، و آن را با سیره ظلمى که تمدن غرب در بین افراد جامعه و طبقات آن اعمال مى‌کند، مقایسه کرده، به خوبى درک مى‌کند که اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسیر هوا و هوس و جاه طلبى‌ها کرده است.

دین مبین اسلام، نیازها و غرایز انسان را به صورت قانون‌مند و معقول به سوى روش‌هاى صحیح، راهنمایى و با هر عاملى که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است؛ از جمله غرایز طبیعى انسان، خواسته جنسى اوست که دین اسلام در بین مکتب‌هاى مختلف، روشى معتدل و معقول براى هدایت این غریزه به راه صحیح و درست ارایه کرده است.

پی‌نوشت:در تنظیم این مقاله از پایگاه‌های اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید استفاده شده است.          



[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 2:26 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

مسئله امید در فرهنگ اسلامی اهمیت زیادی دارد و قرآن برای تشویق انسان به کارهای شایسته تاکید زیادی بر امید کرده است.
آنچه در این باره در قرآن مطرح شده عمدتا بر روی امید به رحمت و بخشش خداوند متمرکز است. مساله امید در قرآن در بالاترین سطح ممکن ، روزنه ای برای تبدیل وضعیت از "گنه کار" به " بخشیده شده "و تبدیل از کسی که قرار است در دوزخ مجازات شود به کسی که رحمت خدا شامل حالش می شود ،مطرح شده است.

در تفسیر فرات از بشربن شریح نقل شده که می گوید : روزی از  امام باقر  (ع) پرسیدم:" امید بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است؟"
حضرت فرمود:"اطرافیان شما در این باره چه نظری دارند؟"
گفتم:"آنها معتقدند آیه «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمت الله» (ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف کرده اید از رحمت خدا نا امید نباشید) امیدوار کننده ترین آیه قرآن است."
حضرت فرمود :"اما ما اهل بیت چنین نظری نداریم."
پرسیدم:"پس نظر شما در این مورد چیست؟"

فرمودند:"آیه «ولسوف یعطیک ربک فترضی» (و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی) امید بخش ترین آیه قرآن است و منظور از آن شفاعت است."
سپس ادامه دادند:"یکی از دلایل ترجیح این آیه این است که در آیه مورد نظر شما شرط برخورداری از آن رحمت واسعه ،توبه و تسلیم و عمل نیک اعلام شده است اما در آیه مربوط به شفاعت ، هیچ قید و شرطی جز رضایت پیامبر مهربانی و رحمت وجود ندارد."



[ دوشنبه 91/5/23 ] [ 3:53 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیة‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیة‌الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید.

آیة‌الکرسی نام یک آیه است که با الله لا اله الا هو الحی القیوم آغاز و با هو العلی العظیم پایان می‌یابد و دو آیه بعد از آن جزء آیة‌الکرسی نمی‌باشد، هر چند در برخی از موارد به خواندن آن‌ها همراه آیة‌الکرسی تاکید شده است.

فضیلت و عظمت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه‌السلام فرمودند: "قرآن کلامی برتر و بزرگ است و سوره بقره، سید قرآن و آیة‌الکرسی سید بقره است. ". سپس فرمودند: "آیة‌الکرسی از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است. 

سفارش به خواندن آیة‌الکرسی در روایات
حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیة‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیة‌الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید. پیامبر به من فرمود: "آیة‌الکرسی " از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است. سپس حضرت فرمود: "از وقتی این مطلب را از پیامبر صلی الله علیه واله شنیدم، در تمام شب‌ها آن را خواندم و هرگز آن را ترک نکردم. " سپس فرمودند: "هر شب در سه وقت آیة‌الکرسی را می‌خوانم. 

همچنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: پیامبر صلی الله علیه واله مرا خواست و فرمود: آنگاه که به بستر خواب رفتی بسیار استغفار کن و صلوات بفرست و زیاد قل هو الله احد (سوره توحید) را بخوان که نور قرآن است و بر تو باد به قرائت آیة‌الکرسی که در هر حرف آن هزار برکت و هزار رحمت است.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر کسی در پی وضو گرفتن، آیة‌الکرسی بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وی عطا کند و ...

پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: آنگاه که از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیة‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد.

امام حسن عسگری علیه‌السلام فرمودند: آنگاه که در سفر احتمال خطر دادی، قبل از سفر سوره‌های حمد، معوذتین، آیة‌الکرسی و قدر را بخوان.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: هر وقت خواستی سفر کنی با میمنت است، به شرط اینکه قبل از آن صدقه بدهی و آیة‌الکرسی بخوانی.

امام موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمودند: هر فردی که می‌خواهد سفر کند به طرف در بایستد و سه آیة‌الکرسی به طرف راست، چپ و مقابل خود بخواند و این موجب حفظ و دفع بدی‌ها و پریشانی می‌شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: هر وقت شخص آیة‌الکرسی بخواند و بر اهل قبور اهداء کند، خداوند از هر حرف آن، ملکی می‌آفریند که تا قیامت برای آن شخص تسبیح می‌کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله درباره آیة‌الکرسی فرمودند: "در خانه آیة‌الکرسی بخوانید که شیطان به شما نزدیک نمی‌شود.

قرائت ایت الکرسی نیز بعد از نمازهای یومیه به منظور دفع شر و حفاظت از  جسم و جان امام عصر علیه السلام،  سفارش بسیاری از علمای بزرگ تشیع است.



[ دوشنبه 91/5/16 ] [ 11:17 صبح ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

آیت الله العظمی وحید خراسانی در پاسخ به سوالی در خصوص توجه در نماز، رعایت امور هشتگانه را توصیه کرد.
متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
سؤال چه کنیم تا در نماز حواسمان پرت نشده و توجّه‌مان به خدای تعالی باشد؟
پاسخ: بعضی از اموری که برای حضور قلب در نماز سفارش شده است عبارتند از:
اول:

وضو را باتوجه و حضور قلب انجام دهد، از امام رضا(ع) روایت شده که وضو موجب طهارت و تزکیه‌ی دل است (وسائل الشیعه ‌1/ ‌367 ابواب وضو باب‌1 حدیث ‌9)
دوم:

  در عظمت نماز و در روایاتی که درباره‌ی نماز وارد شده تأمّل نماید.
سوم:

 مانند کسی نماز بخواند که گویا با نماز وداع می‌کند و دیگر فرصت نماز خواندن را نخواهد یافت (مجالس صدوق و ثواب الاعمال عن ابن‌ ابی‌یعفور قال «قال ابوعبدالله الصادق‌ اذا صلّیت صلاة فریضة فصلّها لوقتها صلاة مودّع یخاف ان لا یعود الیها ابدا»)

چهارم:

 وقتی روبه قبله می‌نماید سعی کند که دنیا و مافیها و خلق و آنچه به آن مشغولند را فراموش نماید و قلب خود را از آنها تهی نماید.
پنجم:

 به معانی نماز توجه نموده و نماز را با تأنّی و آرامش بخواند.
ششم:

اینکه بداند از آن هنگام که وارد نماز می‌شود، تا آن لحظه ای که از نماز خارج می‌شود، خدای تعالی به او رو کرده و نظر می‌نماید، و ملکی بالای سر او ایستاده و می‌گوید: ای نمازگزار اگر می‌دانستی چه کسی به تو نظر می‌نماید و با چه کسی مناجات می‌کنی هرگز از او رو بر نمی‌گرداندی و ابداً از جای خود بر نمی‌خواستی (کافی عن ابی‌جعفر‌7 قال: «قال رسول‌الله (ص) اذا قام العبد المؤمن فی صلاته نظر الله عزوجل الیه (اقبل الله الیه) حتی ینصرف ... و وکّل الله به ملکاً قائماً علی رأسه یقول له ایها المصلی لو تعلم من ینظر الیک و من تناجی ما التفتّ و لازلت من موضعک ابداً» وسائل الشیعه ابواب اعداد فرائض باب ‌8 حدیث ‌5 از کافی)

هفتم:

اینکه بداند که در حال نماز از بالای سرش تا کرانه‌ی آسمان، رحمت خدا براو سایه انداخته و ملائکه الهی از اطراف او تا افق سماء او را در بر گرفته‌اند. (عنه (ص) ... و اظّلته الرحمة من فوق رأسه الی افق السماء و الملائکة تحفّه من حوله الی افق السماء...» وسائل الشیعه ابواب اعداد فرائض باب ‌8 حدیث ‌5 از کافی)
هشتم:

 آنچه در نماز مکروه است به جا نیاورید و به آنچه فضیلت نماز را می‌افزاید اهتمام نمائید مثل انگشتر عقیق به دست نمودن و لباس پاکیزه پوشیدن و خود را خوشبو نمودن و شانه و مسواک زدن.



[ پنج شنبه 91/4/1 ] [ 11:49 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

نجات از فشار قبر
1- خواندن سوره نساء در هر جمعه
2- مداومت به خواندن سوره زخرف
3- مرگی که مابین زوال روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه باشد.
4- خواندن نماز شب به طور کامل
5- خواندن سوره تکاثر هنگام خواب
6- مدفون شدن در نجف اشرف
7- خواندن سوره ملک بر سر قبر میت
8- گذاشتن جریدتین با میت
9- پاشیدن آب بر قبر
10- دو رکعت نماز در شب جمعه ( یک حمد 15 مرتبه سوره زلزال)
11- دو رکعت نماز در شب 24 شعبان ( یک حمد 10 مرتبه سوره نصر)
________________________________________
نجات از سوال نکیر و منکر قبر
1- میت را دو جا تلقین کنند ( یکی هنگام گذاشتن در قبر- دیگری وقتی همه از سر قبر رفتند، نزدیک ترین کس دو دستش را روی قبر بگذارد و با صدای بلند او را تلقین بخواند.)
2- روزه 9 روز از ماه شعبان
3- احیاء شب 23 ماه رمضان و صد رکعت نماز در آن
4- مدفون شدن در نجف اشرف
________________________________________
اسباب نجات از هول قیامت
1- خواندن سوره یوسف هر روز یا هر شب
2- خواندن سوره احقاف در هر جمعه
3- خواندن سوره عصر در نمازهای قافله
4- احترام به کسی که موی خود را در اسلام سفید کرده
5- مردن در راه مکه
6- پرهیز از زنا یا هر زشتی دیگر
7- دشمن داشتن نفس اماره
8- فرو بردن خشم و غضب
9- برطرف کردن اندوه مؤمن
10- خواندن سوره قدر 7 مرتبه کنار قبر میت و رو به قبله

 



[ سه شنبه 91/3/23 ] [ 1:31 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

چند چیز باعث عذاب قبر است
اول - ضایع کردن و هدر دادن نعمت هاى خدا
دوم - بى اعتناى به نماز
سوم - نمامى (سخن چینى ) کردن
چهارم - پرهیز نکردن از ترشح بول
پنجم - دورى کردن مرد از اهل و عیال خود
ششم - غیبت کردن برادر مومن
هفتم - دروغ گفتن
هشتم - بداخلاقى با اهل و عیال
چند چیز موجب امن از عذاب قبر است
اول - یاد دادن و یاد گرفتن خیر
دوم - تمام کردن رکوع در نماز
سوم - شاد کردن قلب مومن
چهارم - لباس دادن به مومن
پنجم - خواندن سوره (و الذاریات )
ششم - خواندن سوره نساء هر جمعه
هفتم - هر روز صد مرتبه گفتن (لا اله الا اللّه الملک الحق المبین )
هشتم - خواندن آیه الکرسى
نهم - چهار مرتبه حج کردن
دهم - خواندن سوره (حم زخرف )
یازدهم - مردن در روز جمعه
چند چیز باعث حسرت خوردن در روز قیامت است
اول - هدر کردن عمر در آنچه خدا انسان را براى آن خلق نکرده
دوم - وصف و بیان کار خوب براى مردم و مخالفت کردن
سوم - جمع شدن در یک مجلس و تفرق از آنجا در حالى که ذکر خدا را نکرده اند
چهارم - کسب مال از حرام و ارث گذاشتن آن به کسى که آن را در طاعت خدا خرج کند
چند چیز باعث مى شود که در روز قیامت انسان وحشت نکند
اول - خوددارى از شهوات نفسانیه
دوم - مذمت نفس خود
سوم - احترام مومن سالخورده
چهارم - یارى کردن و پناه دادن به مظلوم و بیچاره
پنجم - خواندن هفت مرتبه سوره (قدر) بر سر قبر برادر مومن
چند چیز باعث مى شود که در قیامت انسان در سایه قرار گیرد
اول - یارى کردن به مومن و بر طرف کردن غصه او
دوم - صدقه پنهانى
سوم - احسان و خوبى به والدین
چهارم - ترک سخن چینى
پنجم - تسلیت و تعزیه به مصیبت زده
ششم - رفتار کردن با مردم آن گونه که مى خواهد مردم با او رفتار کنند
هفتم - در هر کار رضاى خدا را ملاحظه کردن
هشتم - اصلاح کردن خود پیش از آن که از دیگران عیبجویى کند
نهم - مهلت دادن به مقروض یا اغماض کردن از حق و طلب خود
  چند چیز که موجب سنگینى میزان اعمال است
اول - سکوت و خاموشى
دوم - خوش خلقى
سوم - ترک آنچه فایده ندارد
چهارم - لا اله الا اللّه و الحمدللّه گفتن
پنجم - در موقع بلند شدن از مجلس بگوید سبحان ربک رب العزه عما یصفون و سلام على المرسلین و الحمدللّه رب العالمین .
ششم - تسبیح حضرت زهرا سلام اللّه علیها
هفتم - خواندن نماز شب
هشتم - در باطن بهتر از ظاهر بودن
چند عمل باعث آسانى حساب است
اول - حساب خود را کردن قبل از روز حساب
دوم - خوددارى از شهوات
سوم - خوبى و احسان به والدین
چهارم - صله رحم
پنجم - خوش اخلاقى
ششم - کم خوردن
هفتم - شب صدقه پنهانى دادن
هشتم - دل مومن را شاد کردن
چند چیز موجب گذشتن به آسانى از پل صراط است
اول - لباس دادن به مومن
دوم - قرض دادن به برادر مسلمان
سوم - مواظبت کردن به مریض
چهارم - کامل وضو گرفتن
پنجم - به مساجد رفتن
ششم - امرار معاش و گذران نمودن از دسترنج خود
هفتم - سعى کردن در حوائج برادر مسلمان خود
هشتم - اعانت و یارى کردن به مومن بر علیه ظالم
نهم - محبت حضرت على بن ابیطالب علیه السلام
دهم - نماز شب خواندن
یازدهم - مواظبت کردن به نماز جماعت
چند چیز باعث داخل شدن به جهنم است
اول - بدگویى و فحاشى به مردم
دوم - مصافحه با زن نامحرم کردن (دست دادن )
سوم - احترام ثروتمند به جهت ثروتش
چهارم - راهنمایى کردن و تشویق ظالم به ظلم و ستم
پنجم - زنا کردن
ششم - راضى شدن انسان بر سر پا ایستادن مردم در مقابل او
هفتم - خوردن مال یتیم
هشتم - اذیت و آزار همسایه
نهم - حرف زیاد زدن
دهم - ربا خوردن
یازدهم - تکبر کردن
چند چیز باعث نجاب انسان از آتش جهنم است
اول - روزه گرفتن
دوم - دفع کردن غیبت از مسلمان
سوم - خوشرفتارى با مردم
چهارم - لباس دادن به مومن
پنجم - گریه کردن از ترس خدا
ششم - دو رکعت نماز در خلوت بجا آوردن
هفتم - چهل روز نماز را با جماعت خواندن
هشتم - زیارت حضرت رضا علیه السلام
نهم - خوردن آنچه از طعام که بر زمین ریخته
چند چیز باعث محرومیت از بهشت مى گردد
اول - قرض ندادن به مسلمان در وقت احتیاج او
دوم - آزار همسایه
سوم - میان خود و مومن حاجب قرار دادن
چهارم - عاق والدین شدن
پنجم - دیوثى (کسى است که زن او زنا مى کند و او مى داند)
ششم - شراب خوردن
هفتم - جادو کردن
هشتم - قطع رحم کردن
نهم - مال حرام خوردن
دهم - مزد و اجرت اجیر و کارگر را ندادن
یازدهم - منت گذاشتن بعد از صدقه کردن
دوازدهم - بخل کردن



[ سه شنبه 91/3/23 ] [ 1:28 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر


 
در روایتی آمده است که ابو بصیر خدمت امام صادق علیه‌السلام رفت و از حضرت پرسید: «آیا کسی از فشار قبر رهایی می‌یابد؟». امام در پاسخ فرمود: «از فشار قبر به خدا پناه می‌برم. فقط عده کمی فشار قبر نمی‌بینند».
. آن گونه که از برخی روایات استفاده می‌شود، فشار قبر برای همه مگر افراد اندکی وجود دارد؛ برای برخی شدیدتر و برای برخی ملایم‌تر است. فشار قبر به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌هاست. قرآن فشار قبر برخی را این گونه توصیف کرده است: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکًا»؛ «و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت».(1)
از روایات بیان شده در این مسئله چنین به دست می‌آید که منظور از «معیشة ظنک» در این آیه شریفه، همان عذاب قبر است؛ شاهد آن نیز اشاره ای است که بعد از این عبارت به قیامت شده است: «وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی»؛ «و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم».
در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرمود: «به خدا قسم تنها چیزی که من برای شما می‌ترسم (که گرفتارش شوید) برزخ است».(2)
البته بعضی از انسان‌ها همچون انبیا و امامان علیهم السلام و نیز مؤمنان از فشار قبر مستثنا هستند. در برخی روایات آمده است که زمین، مشتاق مؤمنان است که در حال حیات بر روی زمین، مرتکب معصیت خداوند نشده و پروردگار خویش را از خود راضی کرده‌اند. زمین، آماده پذیرایی از آنان بوده و برای آن‌ها از مادر مهربان‌تر است و بر چینی کسانی هرگز فشار قبر نخواهد آورد. حتی مؤمنان راستین از اینکه قبض روح شده و پا به منزل جدید گذاشته‌اند، راضی و خوشحالند و خدا و پیامبر و امامان علیهم السلام نیز از او راضی‌اند و فرشتگان به او بشارت می‌دهند: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلی فی عِبادی * وَ ادْخُلی جَنَّتی»؛ «تو ای روح آرام یافته! به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در آی و در بهشتم وارد شو».(3) (4)
در روایتی آمده است که ابو بصیر خدمت امام صادق علیه‌السلام رفت و از حضرت پرسید: «آیا کسی از فشار قبر رهایی می‌یابد؟». امام در پاسخ فرمود: «از فشار قبر به خدا پناه می‌برم. فقط عده کمی فشار قبر نمی‌بینند».(5)
منظور از فشار قبر
با دقت در آیات و روایات مربوط به عالم برزخ و عذاب قبر، روشن می‌شود که مراد از قبر، آن گودال کوچکی نیست که انسان را در آن دفن می‌کنند، بلکه مقصود همان جهانی است که انسان پس از مرگ. پیش از برپا شدن قیامت در آن زندگی می‌کند و چون قرار گرفتن در قبر، ملازم و یا سرآغازی برای ورود به آن جهان می‌باشد، واژه قبر در مورد آن به کار رفته است. (6)
در روایتی آمده است که از امام صادق علیه‌السلام پرسیدند: «اگر کسی [چندین روز] به دار آویخته شده باشد، فشار قبر درباره او چگونه است؟». امام در پاسخ فرمود: «به هوایی که بر او احاطه دارد، دستور داده می‌شود که از هر طرف بر او فشار وارد کند».(7)
روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که حاکی از آن می‌باشد که فشار قبر از مسلّمات است و تردیدی در آن نیست؛ اگر چه حقیقت آن بر ما روشن نیست، ولی دورنمای آن این است که وقتی جنازه انسان را در قبر می‌گذارند، او خود را در تنگنای تاریک وحشت آور قبر می‌نگرد و در فشار و زحمت بسیار سختی قرار می‌گیرد. (8) بنا بر همین روایات، روح بعد از جدا شدن از این بدن، به بدن‌های لطیفی شبیه به این بدن‌های دنیوی که در اصطلاح به آن «بدن مثالی» می‌گویند، تعلق می‌گیرد و سؤال و فشار قبر نیز مربوط به روح و آن بدن مثالی است. (9)
فشار قبر برای همه یکسان نیست؛ بلکه برخی انسان‌ها اصلاً فشار قبر ندارند، چنان که در برخی روایات آمده است: مؤمنانی که بعضی از اعمال خیر مانند نماز شب، مداومت بر تلاوت برخی از سوره های قرآن یا بعضی از ذکرها و ... داشته باشند، از فشار قبر در امانند؛ (10) فشار قبر در بعضی افراد شدید است و کیفر اعمالشان محسوب می‌شود و برای گروهی دیگر خفیف‌تر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌هاست. (11)
پاسخ گویی به نکیر و منکر
پاسخ گویی در شب اول قبر به دو فرشته نکیر و منکر نیز از مسلّمات است که تردیدی در آن نیست. طبق روایات مطرح شده در این زمینه، برای اینکه نکیر و منکر در شب اول قبر با انسان مهربان شوند و ترس از آن دو فرشته از انسان دور شود، هر کس نُه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، این دو فرشته در هنگام سؤال قبر با او مهربان می‌شوند. امام باقر علیه‌السلام در مورد فضایل شب زنده داری در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و خواندن صد رکعت نماز در آن شب فرموده است: «خدا ترس نکیر و منکر را از او برطرف می‌کند». همچنین در روایتی آمده است که تلقین میت موجب می‌شود که نکیر و منکر از سؤال قبر صرف نظر کنند. (12)
بعضی از کارها مایه فشار قبر است و برخی دیگر از فشار قبر می‌کاهند. اموری که باعث فشار قبر می‌شوند، عبارتند از:
تباه کردن نعمت: در سخنی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «فشار قبر برای مؤمن، کفاره نعمت‌هایی است که تباه کرده است».(13)
بداخلاقی با خانواده: رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد فشار قبر سعد بن معاذ صحابی بزرگش فرمود: «فشار قبر او به خاطر بداخلاقی او با خانواده‌اش بود».(14)
نمّامی و سخن چینی، مراقبت نکردن از آلودگی بدن به قطره های بول (ادرار) و دوری جستن از اهل و عیال: امام علی علیه‌السلام فرموده است: «از جمله چیزهایی که موجب عذاب قبر می‌شود، سخنی چینی، مراقبت نکردن از آلودگی بدن به قطره های بول و دوری جستن از اهل و عیال است».(15)
چیزهایی نیز که فشار قبر را کم می‌کنند، عبارتند از:
نماز شب: امام رضا علیه‌السلام فرموده است: «خواندن نماز شب و هفتاد بار استغفرالله گفتن، موجب ایمنی از عذاب قبر می‌شود».(16)
خواندن سوره «تکاثر» هنگام خوابیدن، خواندن سوره «نساء» در روز جمعه و خواندن سوره «ن و القلم» در نماز واجب و مستحب. (17)
پی نوشت ها:
1. طه: 124
2. بحارالانوار، ج 6، ص 214
3. فجر: 27 30
4. تفسیر نمونه، ج 26، ص 475 479
5. بحارالانوار، ج 6، ص 261
6. سبحانی، جعفر، معادشناسی در پرتو کتاب، سنت و عقل، ترجمه علی شیروانی، ص 86
7. بحارالانوار، ج 6، ص 266
8. طاهری، حبیب الله، سیری در جهان پس از مرگ، ص 288
9. ر. ک: سبحانی، جعفر، منشور جاوید، ج 9، ص 238 239
10. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، پیام قرآن، ج 5، ص 468 470
11. ر. ک: هاشمی؛ سید علی، پرسمان قرآنی معاد، ص 95 93
12. ر. ک: قمی، شیخ عباس، منازل الاخره، ص 38 30
13. بحارالانوار، ج 6، ص 221
14. همان، ص 220
15. همان
16. مستدرک الوسایل، ج 6، ص 331
17. کافی، ج 2، ص 623؛ وسایل الشیعه، ج 7، ص 409؛ بحارالانوار، ج 79، ص 64



[ سه شنبه 91/3/23 ] [ 1:22 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر

برای داشتن یک برنامه عبادی روزانه، بهترین کار پیروی از سیرة امامان معصوم و تقلید از برنامة زندگی بزرگان دین چون امام خمینی می باشد.
به طور خلاصه می توان گفت که در یک برنامه روزانه باید نکات زیر را رعایت نمود
1) انجام واجبات دینی و ترک محرّمات
2) عمل به مستحبّات (تا حدّ امکان و با شادابی)
3)در صورت امکان همیشه با وضو بودن
4) استغفار دائمی داشتن یا لااقل روزی صد یا هفتاد بار استغفار کردن برای کوتاهی های خود در بندگی خدا، یا ابراز بیزاری از گناه دیگران (بهترین عبادات برای استغفار از نظر اهل عرفان گفتن ذکر شریف یونسیّه صد مرتبه، پس از نماز صبح در حالت سجده می باشد : "لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین : نیست خدایی جز تو، پاکی تو، همانا من از ظلم کنندگان و کوتاهی کنندگان هستم."
5) خواندن مداوم قرآن در هر روز، حداقل به اندازه یک یا پنج صفحه، و تا حدّ امکان به اندازة یک جزء و دقت در معانی آن که بسیار راهگشا می باشد.
6) خواندن دعاهای هر روز و زیارات مربوط به امامان معصوم در هر روز مخصوصاً دعای صباح، عهد، کمیل و ندبه( البته در صورت داشتن حوصله و حال لازم )
7) بجا آوردن نماز در اول وقت و تا حد امکان بجا آوردن نمازهای نافله و نمار جماعت
8) خواندن نماز شب یا قضا کردن آن در روز.
9) انجام صله رحم و مقید بودن به آن
10)کسب علم و مطالعه روزانه در خد امکان
11) همنشینی با خانواده و دلجویی از ایشان (پدر، مادر، همسر، فرزندان و ...)
12)خواستن توفیق از خداوند در تمامی مراحل زندگی و همیشه به یاد خدا بودن و همنشینی با اهل علم و تقوی
13) تفکر در احوالات امام زمان و اینکه آن عزیز همیشه ناظر بر اعمال ماست و توسل نمودن به حضرتش که بسیار مورد سفارش بزرگان دین بوده است



[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 10:14 عصر ] [ دوستدار علمدار ]

نظر